"IT zou alle bedrijfsprocessen moeten ondersteunen."

Digitale technologieën zijn al geruime tijd onmisbaar geworden voor HELUKABEL. Of het nu gaat om productie, logistiek, productontwikkeling, inkoop of verkoop: IT dringt steeds verder door in steeds meer processen - met als doel ze sneller, eenvoudiger, flexibeler of transparanter te maken. In een interview legt Chief Information Officer (CIO) Philipp Müller-Sohnius uit wat dit werkgebied zo spannend maakt en welke uitdagingen moeten worden overwonnen.

Meneer Müller-Sohnius, als Chief Information Officer (CIO) bent u verantwoordelijk voor de strategische en operationele IT bij HELUKABEL. Hoelang vervult u deze functie al en wat is uw carrièreverloop tot nu toe?

Eigenlijk heb ik natuurkunde gestudeerd, maar ik heb nooit in dat vakgebied gewerkt. Na mijn universitaire studie werkte ik als ontwikkelingsingenieur bij een softwarebedrijf en belandde ik via productondersteuning in hun IT-afdeling. Het was mijn eerste baan als CIO. Ik ben daar tien jaar gebleven en heb vervolgens gedurende de volgende 14 jaar verschillende IT-functies gehad in de auto-onderdelenindustrie. In april 2021 ben ik bij HELUKABEL begonnen. Ik wilde echt ervaring opdoen in een nieuwe branche. Het lijkt misschien niet meteen voor de hand te liggen, maar de eisen en processen voor IT kunnen sterk variëren, afhankelijk van het type bedrijf.

Wat zijn uw specifieke taken als CIO? Hoe ziet uw typische werkdag eruit?

De belangrijkste taak van mijn team en mij is ervoor zorgen dat HELUKABEL de "juiste" IT gebruikt, dat wil zeggen dat het de systemen, platforms, partners en diensten heeft die nodig zijn om alle bedrijfsprocessen zo goed mogelijk te ondersteunen. Hiervoor is veel communicatie nodig: we hanteren zowel een formele als een informele benadering wanneer we advies geven, discussiëren en presentaties houden met afdelingen, externe partners en het topmanagement. Het belangrijkste is dat we op hetzelfde niveau met elkaar in gesprek gaan. Ik hecht er sterk aan om te begrijpen hoe elke afdeling werkt, zodat we de IT kunnen implementeren die het best past bij de dagelijkse praktijk. Vaak fungeren we als tussenpersoon tussen bedrijfsvoering en technologie, om ervoor te zorgen dat we elkaar begrijpen.

Portrait Philipp Mueller-Sohnius

Philipp Müller-Sohnius is Chief Information Officer (CIO) bij HELUKABEL.

Digitalisatie en netwerken zijn nu stevig verankerd in alle bedrijfsgebieden. Welke risico's en kansen zie je hier?

Ik geloof dat er geen alternatief is voor digitalisatie. Een bedrijf moet gelijke tred houden met de markt om geen kansen te missen en concurrerend te blijven. Nieuwe technologieën stellen ons in staat om steeds meer taken te automatiseren - en dit is absoluut noodzakelijk gezien het huidige tekort aan vaardigheden! In de toekomst zullen er niet genoeg mensen zijn om alles handmatig te doen. En nog een voordeel: dankzij IT en de resulterende verbeteringen in transparantie kunnen we sneller en betere beslissingen nemen over hoe het hele bedrijf te beheren. Een grote uitdaging is om mensen aan boord te krijgen. In ons privéleven denken we er niet twee keer over na om onze smartphones veel alledaagse taken voor ons te laten uitvoeren. Daarentegen vinden veel mensen het in eerste instantie vreemd en verontrustend als IT plotseling banen overneemt. Veel beroepen zullen worden getransformeerd door digitalisatie en er zullen veel nieuwe professionele velden ontstaan. Tijdens deze overgang is het belangrijk dat mensen zich altijd realiseren dat IT een toegevoegde waarde is en geen banen vernietigt! Iedereen praat tegenwoordig over cybersecurity.

Wat zijn de bedreigingen van dit soort aanvallen en hoe kunnen bedrijven zich ertegen beschermen?

Naarmate het gebruik van digitalisatie groeit, neemt ook het risico op cyberaanvallen toe. Criminelen kunnen met minimaal risico en inspanning van grote afstanden aanvallen via het internet. Mijn baan wordt steeds meer gedomineerd door cybersecurity en de impact ervan is overal - dat is een grote verandering in vergelijking met een paar jaar geleden. Alle systemen en componenten moeten veilig zijn en veilig blijven. Tegenwoordig zit er een bloeiend businessmodel achter cyberaanvallen. Bijvoorbeeld, criminelen stelen bedrijfs- en persoonlijke gegevens, persen losgeld af van de getroffen bedrijven en opereren zelfs hun eigen servicecentra om deze bedrijven te helpen herstellen na een aanval. Cybersecurity is een voortdurende strijd waarin de doelpalen blijven bewegen. Wanneer een beveiligingslek wordt gedicht, ontstaat er weer een ander, dus niemand is ooit helemaal veilig. Zelfs IT-fabrikanten kunnen geen beveiliging garanderen vanwege de hoeveelheid en complexiteit van de software. Mensen zijn een andere mogelijke zwakke plek: elke fout, bijvoorbeeld een onachtzame klik, kan fataal zijn. Het is een delicate balans om medewerkers voldoende bewust te maken van de gevaren zonder te overdrijven.

De Covid-crisis heeft geleid tot een snelle impuls in digitalisatie op veel gebieden, zoals thuiswerken en op afstand werken. Zal dit in de nabije toekomst blijven bestaan?

Het lijkt erop dat de technologie sneller is veranderd dan de werkcultuur in veel bedrijven. Het werken op afstand kreeg tijdens de pandemie een enorme impuls - en het is hier om te blijven omdat de noodzakelijke technologie bestaat en veel taken gemakkelijk op afstand kunnen worden uitgevoerd. Bedrijven moeten nu beslissen hoeveel thuiswerken acceptabel is. Hoe belangrijk is het dat medewerkers naar kantoor komen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zich identificeren met het bedrijf en hun collega's? Thuiswerken verandert de interactie met het bedrijf en vereist enkele nieuwe managementconcepten. Het is aan bedrijven om de juiste weg voorwaarts te vinden. Ik denk dat er in de toekomst meer vanuit externe kantoren zal worden gewerkt. Het zal bijvoorbeeld mogelijk zijn om verzoeken in te vullen en te verzenden via smartphones. Veel mensen in onze IT-afdeling werken al vanuit huis. Omdat we voorop lopen, richten we ons al lange tijd op onderwerpen zoals externe ondersteuning voor internationale dochterondernemingen, bijvoorbeeld.

Een sector zo dynamisch als deze heeft ervaren en goed opgeleide professionals nodig - mensen die zeer gewild zijn, met name in de IT. Hoe gaat u om met dit tekort?

Ik verwacht dat dit tekort aan vaardigheden, dat al lange tijd in de IT bestaat, de komende jaren zal verergeren en ook andere afdelingen zal beïnvloeden. Bij HELUKABEL is werving het uitgangspunt om met dit probleem om te gaan: we proberen sollicitaties snel te verwerken en beslissen binnen 24 uur of we een sollicitant willen uitnodigen voor een gesprek. We werken nauw samen met de personeelsafdeling, die de tekenen des tijds heeft herkend en zeer flexibel en openstaat voor nieuwe ideeën. In onze rol als Hidden Champion bieden we medewerkers een diversiteit aan spannende taken en veel creatieve vrijheid. We hebben de volledige steun van het management om hier bij HELUKABEL de 'IT van de toekomst' op te bouwen. Dat heb ik bij geen enkel ander bedrijf meegemaakt. De directeuren en managers zijn toegankelijk en responsief, bijvoorbeeld ze eten vaak in de kantine en stellen zich persoonlijk voor aan nieuwe medewerkers. Als familiebedrijf worden we niet gedreven door de financiële markten en kwartaalresultaten. In plaats daarvan hechten we veel waarde aan stabiliteit en veiligheid. Met 61 vestigingen in 39 landen opereren we ook in een zeer internationale omgeving - daarom hoeven we ons niet te verbergen achter grote multinationals met illustere namen. We zijn niet zomaar iemand, we zijn HELUKABEL - en we zijn er echt trots op!

terug